В НЗИС съществуват 5 различни е-направления. В зависимост от вида е-направление, създаването, изтеглянето и обработката на документа трябва да премине през следните етапи:
Вариант едно: Направление за лабораторни изследвания (НЗОК 4):
Стъпка 1: Е-направлението се създава със заявка към НЗИС от изпращащия лекар, като се отбелязва, че е Направление за лабораторни изследвания.
Стъпка 2: Е-направлението се изтегля от лабораторията със заявка към НЗИС. Тази стъпка променя статуса на е-направлението на „изтеглено“, но не пречи на друга лаборатория също да го изтегли.
Стъпка 3: Лабораторията, която извършва медико-диагностичните дейности (МДД) от направлението изпраща заявка към НЗИС, в която се уточняват МДД, които са в процес на обработка. Това променя статуса на е-направлението на „за обработка“ и то вече не може да бъде изтеглено от друга лаборатория.
Възможност: Ако е нужна корекция или актуализиране на подадените данни лабораторията, която извършва МДД от е-направлението, може да подаде заявка към НЗИС, с която да нанесе нужните промени.
Стъпка 4: След обработка на резултатите от процедурите по медико-диагностичните дейности, от лабораторията се изпраща заявка към НЗИС, в която се попълват резултатите за МДД, посочени в заявката от Стъпка3. Това променя статуса на е-направлението на „изпълнено“ или „частично изпълнено“ - ако не са подадени резултати за всички дейности.
Възможност: Ако се налага корекция, тя може да бъде извършена до не повече от 7 дни от изпълнението на е-направлението. За целта трябва да бъде подадена заявка с коригираните резултати към НЗИС от системата на същия лекар.
Възможност: Изпращащият лекар може да изпрати заявка към НЗИС, за да прегледа подадените от лабораторията резултати.
Вариант две: Направление за консултация (НЗОК 3) и Направление за високоспециализирани дейности (НЗОК 3A):
Стъпка 1: Е-направлението се създава от изпращащия лекар със заявка към НЗИС, като се отбелязва, че е Направление за консултация или Направление за високоспециализирани дейности.
Стъпка 2: Е-направлението се изтегля от приемащия лекар със заявка за изтегляне към НЗИС и това променя статуса му на „изтеглено“.
Стъпка 3: След приключване на медицинския преглед, приемащият лекар създава е-преглед със заявка към НЗИС, като задължително подава НРН на е-направлението. Това променя статуса на е-направлението на „изпълнено“.
Възможност: Приемащият лекар може да направи корекции в е-прегледа чрез заявка към НЗИС.
Възможност: Чрез заявка към НЗИС, изпращащият лекар може да прегледа резултата от извършения от приемащия лекар преглед.
Вариант три: Направление за хоспитализация (НЗОК 7):
Стъпка 1: Е-направлението се създава от изпращащия лекар със заявка към НЗИС, като се отбелязва, че Направлението е за хоспитализация.
Стъпка 2: Е-направлението се изтегля от приемащия лекар със заявка към НЗИС. Това променя статуса на е-направлението на „изтеглено“.
Стъпка 3: След приключване на медицинския преглед, приемащият лекар създава е-преглед със заявка към НЗИС, като задължително подава НРН на е-направлението. Това не променя статуса на е-направлението.
Възможност 1: Ако приемащият лекар установи нужда от хоспитализация, той изпраща заявка към НЗИС, като посочва вида прием (планов, спешен). Това променя статуса на е-направлението на „за обработка“. Този статус не пречи на друг лекар, от друга болница да извлече и използва е-направлението!
Възможност 2: При хоспитализация, от системата на болницата се изпраща заявка към НЗИС за създаване на документ е-хоспитализация, като задължително се подава НРН на е-направлението. Това променя статуса на е-направлението на 2 „изпълнено“.
Вариант четири: Направление за медицинска експертиза (НЗОК 6):
Стъпка 1: Е-направлението се създава от изпращащия лекар със заявка към НЗИС, като се отбелязва, че е Направление за медицинска експертиза.
Стъпка 2: Е-направлението се изтегля от отделните приемащи лекари, със заявка за изтегляне към НЗИС и това променя статуса му на „изтеглено“.
Стъпка 3: След приключване на всеки отделен медицинския преглед, всеки приемащ лекар създава е-преглед със заявка към НЗИС, като задължително подава НРН на е-направлението. Статусът на е-направлението остава „частично изпълнен“ докато всички прегледи не бъдат извършени. След извършването на всички прегледи, статусът на е-направлението се променя на „изпълнено“.
Възможност 1: Приемащите лекари могат да направят корекции в е-прегледа чрез заявка към НЗИС.
Възможност 2: Чрез заявка към НЗИС изпращащият лекар може да прегледа резултатите от прегледите.
Заявка за изтегляне на е-Направление:
Съществуват три различни вида заявки за изтегляне на е-направление, като всяка служи за определена цел:
Първи вид: Заявка за изтегляне на е-направление за изследвания в лаборатория. В резултат на тази заявка НЗИС показва само направленията за лабораторни изследвания, които са със статус: „активно“, „анулирано“, „изтеглено“, „за обработка“ или „частично изпълнено“.
Втори вид: Заявка за проверка на изпълнени е-направления в лекарски кабинет. Тази заявка е предназначена само за изпращащия лекар и показва само направления със статус „изпълнено“, „частично изпълнено“ или „отказано“.
Трети вид: Заявка за изтегляне на е-направление в лекарски кабинет. Тази заявка показва само направленията за: консултация, за високоспециализирани дейности, за хоспитализация и за медицинска експертиза, които са със статус „активно“, „анулирано“, „изтеглено“, „за обработка“ или „частично изпълнено“.