Медицинска експертиза

Обща информация

Модул „Медицинска експертиза“ съдържа всички електронни документи в Националната здравноинформационна система от 2020 г. насам, свързана с освидетелстването/ преосвидетелстването на лицата.

Документите са разделени в четири отделни секции – направления, протоколи, заявления, експертни решения, като записите във всяка от тях са хронологично подредени. За всеки отделен документ може да бъде видяна детайлна информация за: лекаря/ лечебното заведение, който ги е издал; дата на издаване; номер на документа; диагноза.

Пациентите могат да проследят в модула промяна на статуса на всеки един от документите. Личните лекари могат да видят кратка информация за издадените решения. Ако при подаването на заявлението освидетелстваното лице е разрешило, ТЕЛК/ НЕЛК комисиите могат да се запознаят с всички предходно издадени електронни здравни документи в НЗИС и по този начин да проследят здравословното състояние на пациента и да вземат решение, което е базирано на предходната му медицинска история. Експертните лекарски комисии имат достъп до предходни решения, свързани с медицинската експертиза.

Етапи на медицинската експертиза

Свалете еЗдраве, за да осъществите достъп до електронните документи, свързани с Вашето освидетелстване/ преосвидетелстване или вижте на my.his.bg.

Етапи на медицинската експертиза

Ключови функционалности

В секцията могат да бъдат видени издадените от общопрактикуващите лекари направления за освидетелстване/ преосвидетелстване. Всяко издадено направление може да бъде разгледано в детайли и да се видят неговия номер, дата на издаване, име и специалност на лекаря, който го е издал, диагнозата на пациента. Ако лекарят, издал документа е попълнил телефон и имейл, с него може да бъде осъществен контакт.

Секцията съдържа издадените от лекарските консултативни комисии (ЛКК) протоколи. За всеки протокол се вижда дата на издаване, номер на протокола, диагноза, номер на ЛКК комисия, която е издала документа, лечебно заведение, към което е създадена ЛКК комисията.

Секцията съдържа подадените от пациента или негов родител, или пълномощник заявления. За всяко едно заявление може да се види: дата на издаване, номер на заявлението, диагноза, регионалната картотека на медицинската експертиза (РКМЕ), в която е подадено заявлението. При отваряне на конкретен документ се вижда и информация за: номер на комисията, към която е случайно разпределено, текущ статус и насрочена дата на заседание, на която ще бъде разгледано заявлението.

Секция „Експертни решения“ съдържа информация за издадените експертни решения от ТЕЛК и НЕЛК. За всеки документ се виждат: дата на издаване, номер на експертното решение, диагноза, номер на комисията, която е издала решението и лечебно заведение, към което е създадена ТЕЛК комисията. При избор на конкретно решение могат да бъдат видени детайли като: номер на ТЕЛК/ НЕЛК комисията издала решението, наименование на лечебното заведение, където е създадена ТЕЛК/ НЕЛК комисията, номер на експертно решение, дата на издаване на експертно решение, процент нетрудоспособност, която комисията е определила, статус на експертното решение, дата на влизане в сила и крайна дата, до която е валидно.

Ключови функционалности

В секцията могат да бъдат видени издадените от общопрактикуващите лекари направления за освидетелстване/ преосвидетелстване. Всяко издадено направление може да бъде разгледано в детайли и да се видят неговия номер, дата на издаване, име и специалност на лекаря, който го е издал, диагнозата на пациента. Ако лекарят, издал документа е попълнил телефон и имейл, с него може да бъде осъществен контакт.

Секцията съдържа издадените от лекарските консултативни комисии (ЛКК) протоколи. За всеки протокол се вижда дата на издаване, номер на протокола, диагноза, номер на ЛКК комисия, която е издала документа, лечебно заведение, към което е създадена ЛКК комисията.

Секцията съдържа подадените от пациента или негов родител, или пълномощник заявления. За всяко едно заявление може да се види: дата на издаване, номер на заявлението, диагноза, регионалната картотека на медицинската експертиза (РКМЕ), в която е подадено заявлението. При отваряне на конкретен документ се вижда и информация за: номер на комисията, към която е случайно разпределено, текущ статус и насрочена дата на заседание, на която ще бъде разгледано заявлението.

Секция „Експертни решения“ съдържа информация за издадените експертни решения от ТЕЛК и НЕЛК. За всеки документ се виждат: дата на издаване, номер на експертното решение, диагноза, номер на комисията, която е издала решението и лечебно заведение, към което е създадена ТЕЛК комисията. При избор на конкретно решение могат да бъдат видени детайли като: номер на ТЕЛК/ НЕЛК комисията издала решението, наименование на лечебното заведение, където е създадена ТЕЛК/ НЕЛК комисията, номер на експертно решение, дата на издаване на експертно решение, процент нетрудоспособност, която комисията е определила, статус на експертното решение, дата на влизане в сила и крайна дата, до която е валидно.

Етапи при издаване на медицинската експертиза

Arrow timeline
  1. 1 Личният лекар издава направление за медицинска експертиза или ЛКК издава протокол за медицинска експертиза.

  2. 2 Пациентът, негов родител или пълномощник подават заявление за освидетелстване/преосвидетелстване. То може да бъде подадено по пощата, на място в регионалната картотека на медицинската експертиза или онлайн в ИСКМЕ чрез квалифициран електронен подпис.

    За всяко подадено заявление се получава входящ номер по начина, по който документите са получени в РКМЕ. За подадените по електронен път в ИСКМЕ се получава онлайн, като потребителят получава съобщение, че има издаден номер на заявлението.
  3. 3 Подадените заявления се разпределят на случаен принцип от ИСКМЕ. В секция „Заявления“ може да се види информация за номер на комисията, към която е разпределено заявлението и насрочена дата на заседание, на която то ще бъде разгледано. Системата генерира съобщение за определената дата на заседание.

  4. 4 На специално насрочено заседание, териториалната експертна лекарска комисия (ТЕЛК) разглежда всички подадени документи, издава и подписва електронно решението. То може да бъде видяно в секция „Експертни решения“.

    Ако при подаването на заявлението освидетелстваното лице е разрешило, лекарите от комисията могат в рамките на заседанието да осъществят достъп до електронното му здравно досие в НЗИС. Лекарите имат достъп и до предишни решения, свързани с медицинската експертиза.
  5. 5 Издаденото от ТЕЛК експертно решение се връчва на освидетелстваното лице, НОИ и работодателя. В рамките на 14 дни след връчването му, решението може да бъде обжалвано от освидетелстваното лице/ родител/ пълномощник, териториално поделение на Националния осигурителен институт или работодател, който внася осигуровките. Ако нито една от заинтересованите страни не го обжалва, решението влиза в сила.

  6. 6 Ако някоя от заинтересованите страни реши, може да обжалва издаденото от ТЕЛК експертно решение пред Националната експертна лекарска комисия (НЕЛК). НЕЛК ще разгледа жалбата на определена дата на заседание и ще издаде ново решение, което се връчва на заинтересованите страни. Лекарите от НЕЛК съставите имат достъп до електронните здравни досиета в НЗИС, предоставените от лицата документи въз основа на които ТЕЛК се е произнесъл, в рамките на датата на заседание.

  7. 7 Издаденото от НЕЛК експертно решение може да бъде обжалвано пред Административния съд. Административният съд може да постанови ТЕЛК или НЕЛК да си преразгледат решението.

  1. 1 Личният лекар издава направление за медицинска експертиза или ЛКК издава протокол за медицинска експертиза.

  2. 2 Пациентът, негов родител или пълномощник подават заявление за освидетелстване/преосвидетелстване. То може да бъде подадено по пощата, на място в регионалната картотека на медицинската експертиза или онлайн в ИСКМЕ чрез квалифициран електронен подпис.

    За всяко подадено заявление се получава входящ номер по начина, по който документите са получени в РКМЕ. За подадените по електронен път в ИСКМЕ се получава онлайн, като потребителят получава съобщение, че има издаден номер на заявлението.
  3. 3 Подадените заявления се разпределят на случаен принцип от ИСКМЕ. В секция „Заявления“ може да се види информация за номер на комисията, към която е разпределено заявлението и насрочена дата на заседание, на която то ще бъде разгледано. Системата генерира съобщение за определената дата на заседание.

  4. 4 На специално насрочено заседание, териториалната експертна лекарска комисия (ТЕЛК) разглежда всички подадени документи, издава и подписва електронно решението. То може да бъде видяно в секция „Експертни решения“.

    Ако при подаването на заявлението освидетелстваното лице е разрешило, лекарите от комисията могат в рамките на заседанието да осъществят достъп до електронното му здравно досие в НЗИС. Лекарите имат достъп и до предишни решения, свързани с медицинската експертиза.
  5. 5 Издаденото от ТЕЛК експертно решение се връчва на освидетелстваното лице, НОИ и работодателя. В рамките на 14 дни след връчването му, решението може да бъде обжалвано от освидетелстваното лице/ родител/ пълномощник, териториално поделение на Националния осигурителен институт или работодател, който внася осигуровките. Ако нито една от заинтересованите страни не го обжалва, решението влиза в сила.

  6. 6 Ако някоя от заинтересованите страни реши, може да обжалва издаденото от ТЕЛК експертно решение пред Националната експертна лекарска комисия (НЕЛК). НЕЛК ще разгледа жалбата на определена дата на заседание и ще издаде ново решение, което се връчва на заинтересованите страни. Лекарите от НЕЛК съставите имат достъп до електронните здравни досиета в НЗИС, предоставените от лицата документи въз основа на които ТЕЛК се е произнесъл, в рамките на датата на заседание.

  7. 7 Издаденото от НЕЛК експертно решение може да бъде обжалвано пред Административния съд. Административният съд може да постанови ТЕЛК или НЕЛК да си преразгледат решението.